Puhutaanko mobiilipeleistä?

Puhutaanko mobiilipeleistä?

On vuosi 2019. Lokakuun ensimmäisenä päivänä, mobiilipeleistä kiinnostuneita ihmisiä vaeltaa yli 40 eri maasta Helsingin Kaapelitehtaalle. Ihmiset, kokeneista konkareista opiskelijoihin, ovat tulleet paikalle, kun Euroopan suurin mobiilipelitapahtuma – Pocket Gamer Connects (PGC) – järjestetään kuudetta kertaa Suomessa. Nyt ei muusta puhutakaan, kuin mobiilipeleistä! Raheel Yawar ja Casilda de Zulueta kertoivat koneoppimisen hyödyntämisestä pelinkehityksessä Game Maker Insighta -teeman luennollaan “In-game Content Generation Using Machine Learning”.

Read More

Pelistriimauksen suosio kasvaa monesta syystä

Pelaamisesta on tullut yksi keskeisimmistä vapaa-ajanviettotavoista ja siihen käytetty aika on lisääntynyt samalla, kun älylaitteet ovat yleistyneet. 75% suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä ainakin pari kertaa viikossa, ja erityisesti nuoremmille pelit ovat merkittävä osa elämää. 36% alle 20-vuotiaista pelaa jotain digipeliä päivittäin ja lähes 70 % ainakin kerran viikossa. (Kinnunen ym. 2018.) Mobiilipelaamisesta ja toisten pelaamisen seuraamisesta on tullut yleistä ajanvietettä erityisesti nuorten yleisöjen keskuudessa.

Read More

Puettava teknologia uudistaa roolipelaamista

Tampereen yliopiston tutkijatohtori Oğuz Buruk esitteli 9.10. pelitutkimuksen yksikölle työtään pelaamiseen liittyvän puettavan teknologian parissa. Nimensä mukaisesti kyse on teknologiasta, joka on mahdollista pukea käyttäjän päälle, kategoriasta, johon kuuluvat myös ns. älyvaatteet. Puettavan teknologian tarkoitus on laajentaa käyttäjän kokemusmaailmaa ja aisteja tekniikan avulla. (Termiinfo 2005.) Burukin esittelemä teknologia koostuu eräänlaisesta käsipanssarista ja siihen liittyvästä pelinopasta. Videossa esitellään roolipelaamisen tueksi suunniteltua puettavaa teknologiaa. Video: ACM

Read More

Pelialan hub avaisi tilaa alan kehitykselle

Pelialan hub avaisi tilaa alan kehitykselle

Pelinkehitys edellyttää monialaista yhteistyötä. Matka ideasta tuotteeksi vaatii eri alojen osaajia koodareista graafikoihin, tarinkankertojista äänisuunnittelijoihin, projektinhallinnasta ja markkinoinnista yhteisömanagerointiin. Kun peli halutaan markkinoille, pelinkehitystiimi tarvitsee apua ja tukea rahoituksen, jakelukanavien ja yhteistyökumppaneiden hankintaan. Huhtikuun 11.-12. Tallinnassa järjestetty pelialan konferenssi, Game Dev Days, toi yhteen pelialan osaajia ympäri Itämerta keskustelemaan alan kehityksestä ja kasvattamaan ammatillisia verkostojaan. Tukea peliyrittäjyyteen Useassa maassa on ymmärretty, että kasvavan peliteollisuuden

Read More

Pre-NG18 Studio –kierros

Pre-NG18 Studio –kierros

Toukokuun lopussa, 22.-25.5.2018, järjestettiin viidettätoista kertaa kansainväinen Nordic Game –konferenssi Ruotsin Malmössä. Euroopan neljänneksi monikulttuurisin kaupunki, Malmö, on helposti saavutettavissa ja tarjoaa kotipaikan useille maailmanluokan pelistudioille sekä yhdelle maailman parhaista pelialan oppilaitoksista. Ennen virallisen konferenssin alkua saimme mahdollisuuden osallistua Pre-NG18 Studio –kierrokselle, jonka aikana tutustuimme näistä muutamiin. Vierailukohteemme olivat: Minc Game, Tarsier Studios, Ubisoft Massive, King sekä The Game Assembly. Kierros oli mielenkiintoinen kurkistus erilasiin pelitaloihin, pelialan start-up

Read More

GameChangers aamukahvit: ROVIO

GameChangers aamukahvit: ROVIO

Huhtikuun aamukahveille saimme vieraan vihaisten lintujen maasta kun Sophie Vo Roviolta saapui Lahteen kertomaan mobiilipeleistä ja F2P pelien haastavasta maailmasta.  Sophie on uransa aikana työskennellyt useissa eurooppalaisissa mobiilipelitaloissa ja tällä hetkellä hän toimii Roviolla Product Leadin roolissa. Työssään hän on tottunut johtamaan niin isoja kuin pieniäkin tiimejä monikulttuurisessa työympäristössä, innostavassa puheenvuorossa ja sitä seuranneen kyselyosion aikana Sophie jakoi käytännöllisiä vinkkejä sekä muistutti osallistujia pehmeiden

Read More

GameChangers aamukahvit: Red Stage Entertainment

GameChangers aamukahvit: Red Stage Entertainment

GameChangers aamukahveilla oli tällä kertaa tarjolla tarinoita pelialta. Tamperelaisen Red Stage Entertainmentin Marjaana Auranen oli loppunvaratun tapahtumamme puhujana. Marjaana kertoi pelialan yrityksen perustamisesta ja omasta taustastaan, vastaili kysymyksiin sekä näytti studion uutta peliä: Skábma – Polar Night. Seuraa Facebook-sivuamme @GCproject.fi ja saat tiedon tulevista tapahtumistamme ensimmäisten joukossa.

GameChangers aamukahvit: Keep on Jamming

GameChangers aamukahvit: Keep on Jamming

Helmikuisessa tapaamisessamme teemana oli Game Jamit! Tammikuussa järjestettiin kymmenettä kertaa Finnish Game Jam, osana Global Game Jamia johon myös Lahdessa osallistuttiin. Mukana aamukahveilla oli Lahden jamien pääjärjestäjä Joonas Muhonen, Unity-asiantuntija Matti Anttila sekä useita jameihin osallistuneita esittelemässä millaisia pelejä 48h pelinkehityshaasteen aikana luotiin. Seuraa Facebook-sivuamme @GCproject.fi ja saat tiedon tulevista tapahtumistamme ensimmäisten joukossa.  

Finnish Game Jam Lahti 2018

Finnish Game Jam Lahti 2018

GameChangers oli mukana järjestämässä 48h tunnin pelinkehityshaastetta Lahdessa 26.-28.1.2018. Tapahtuma oli osa kansallista Finnish Game Jam X-tapahtumaa sekä kansainvälistä Global Game Jam -tapahtumaa. Suomesta osallistujia oli 943, 26 eri lokaatiossa ja jamien aikana syntyi 235 uutta peliä. Lahden tapahtuma oli siitä erikoinen, että yli puolet osallistujista oli naisia! Kaikki jamien aikana kehitetyt pelit, joita tehtiin maailmanlajuisesti yli 8000, ovat ilmaiseksi ladattavissasi sekä halutessasi myös jatkokehiteltävissä täältä

Joulun toivepelit by GameChangers 5/5

Joulun toivepelit by GameChangers 5/5

Jos ei vuoden pimein aika ahdista tarpeeksi tai jos puntaroit joko hyvän kirjan ja pelin välillä, tanskalaisen Playdeadin juuri iOS-laitteille julkaisemassa Insidessa yhdistyvät nämä kaikki. Sivulta kuvattu, Unityllä tehty Inside etenee vasemmalta oikealle ja yhdistelee perinteistä tasohyppelyä, ongelmanratkaisua ja pakopeliä. Siihen perinteinen loppuukin. Inside imee mukaansa tarinallaan ja tunnelmallaan. Äänityöhön on satsattu, kuten myös sopivalla tavalla synkkiin ja häiritseviin graafisiin ja tarinallisiin yksityiskohtiin. Ei

Read More