/ marraskuu 2, 2019/ Yleinen/ 0 comments

Puhuttaessa pelaamisesta mieleen tulee helposti joko tietokone- tai konsolipelit. Kenties yllättäenkin, digitaalisten pelejä pelataan Suomessa selkeästi eniten mobiililaitteilla (Kinnunen, Lilja &Mäyrä 2018, 31). Mobiilialustat (iOS ja Android) ovat myös suomalaisten pelinkehittäjien ykkösvalinta, vaikkakin näillä markkinoilla erottautuminen onkin haastavaa (Neogames 2019, 21). Tulevaisuudessa mobiililaitteiden merkityksen odotetaan kasvavan entisestään, kun usealla alustalla pelaaminen (Cross platform) yleistyy. Tällä hetkellä suosituin esimerkki tällaisesta pelistä on Fortnite, jota on mahdollista pelata yhdessä ystävien kanssa niin pelikonsolilla, tietokoneella kuin mobiililaitteillakin. (Neogames 2019, 32.)

Kaikki mahdollinen mobiilipeleistä saman katon alla

Mobiilipelit ovat siis Suomessa todella suosittuja, eikä ihmekään, että Euroopan suurin mobiilipelitapahtuma – Pocket Gamer Connects (PGC) – järjestettiin lokakuun 2019 alussa kuudetta kertaa Suomessa. Mobiilipeleistä kiinnostuneita ihmisiä saapui yli 40 eri maasta Helsingin Kaapelitehtaalle, mukana niin kokeneita konkareita kuin opiskelijoitakin.

Tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta ja päivien aikana aktiviteetteja on enemmän kuin mihin yksi ihminen kerkeää tutustumaan. Neljässä eri tilassa puhujat vaihtuvat kuin liukuhihnalta ja päivien aikana tarjolla oli asiantuntijaesityksiä kuudestatoista eri teemasta. Tähän konferenssiin ei todellakaan kannatta osallistua ilman sotasuunnitelmaa, eikä tilasta toiseen kannata ampaista kuin ohjus. Matkan varrella on mahdollisuus tutustua The Big Indie Zone -messualueeseen, jolla on mahdollista tutustua ja kokeilla pienempien yritysten pelejä, sekä tutustua erilaisiin pelialan järjestöihin ja palveluntarjoajiin.


Pocket Gamer Connectsin ohjelma koostui 16 eri teemasta, yksi näistä oli mobiilipeleihin olennaisesti kuuluva Live Ops. Kuva: Ria Gynther

Lisäksi konferenssien eräs tärkeimmistä anneista, verkostoituminen, voi liian kiireen keskellä unohtua.  Onneksi myös tähän löytyi mobiiliratkaisu, sillä verkostoituminen oli mahdollista puhelimen avulla, varaamalla tapaamisia Pitch & Match-sovelluksen kautta. Jos omasta mielestä puheet on puhuttu, tarjolla oli myös mahdollisuus tehdä mobiilipelejä. Konferenssin yhteydessä järjestettiin jo neljättä kertaa Pocket Jamissa, jonka aikana kehitettiin tänäkin vuonna 11 eri peliä.

GameChangers -projekti tarjosi tänäkin vuonna 20 ilmaislippua LAMKin opiskelijoille yhteistyössä tapahtuman järjestäneen Steel Median kanssa. Opiskelijoiden näkökulmasta osallistuminen tarjosi mielenkiintoisen kosketuksen pelialan eri alueisiin monipuolisten puheiden kautta, sekä mahtavan tilaisuuden tutustua muihin opiskelijoihin sekä alalla työskenteleviin ihmisiin. Verkostoitumisen yhteydessä mainittiin myös ”osallistuminen oli kannustava kokemus alalle hakeutumista ajatellen koska koin, että kokeneemmat haluavat tukea oppimistani”.

Kirjoittajat: Ria Gynther työskentelee Euroopan sosiaalirahaston rahoittamissa projekteissa GameChangers ja IoT-osaamisloikka, Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alalla. Katri Putkonen, kolmannen vuoden mediatekniikan opiskelija Lahden ammattikorkeakoulusta, joka harrastaa pelialatapahtumia sekä toimii IGDA Lahden hallituksen jäsenenä.

Lähteet:

Kinnunen, J. Lilja, P. & Mäyrä, F. 2018. Pelaajabarometri 2018: Monimuotoistuva mobiilipelaaminen. Tampere: Tampereen yliopisto. [Viitattu 28.10.2019]. Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104293

Neogames. 2019. The Game Industry of Finland Report 2018. [Cited 23.10.2019]. Available: http://www.neogames.fi/wp-content/uploads/2019/04/FGIR-2018-Report.pdf

Linkit:

Finnish Game Jam. 2019. Pocket Jam #4. https://itch.io/jam/pocket-jam-4

GameChangers. 2018. https://gcproject.fi/

IGDA Finland. Hubs = Local Activities. https://www.igda.fi/hubsSteel Media Ltd. 2019. Pocket Gamer
Connects Helsinki 2019. https://www.pgconnects.com/helsinki/

Kirjoitus on alunperin julkaistu 2.11.2019 Lahden ammattikorkeakoulun LAMKgreen – blogissa.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*