/ lokakuu 17, 2019/ Pelaaminen/ 0 comments

Pelaamisesta on tullut yksi keskeisimmistä vapaa-ajanviettotavoista ja siihen käytetty aika on lisääntynyt samalla, kun älylaitteet ovat yleistyneet. 75% suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä ainakin pari kertaa viikossa, ja erityisesti nuoremmille pelit ovat merkittävä osa elämää. 36% alle 20-vuotiaista pelaa jotain digipeliä päivittäin ja lähes 70 % ainakin kerran viikossa. (Kinnunen ym. 2018.)

Mobiilipelaamisesta ja toisten pelaamisen seuraamisesta on tullut yleistä ajanvietettä erityisesti nuorten yleisöjen keskuudessa. Kuva: Natureaddict, Pixabay.

Yksi pelaamiseen liittyvä kasvuilmiö on ollut toisten pelaamisen seuraaminen esimerkiksi YouTubessa tai Twitchissä, jossa pelaaja striimaa omaa pelaamistaan. Pelistriimien suosio näkyy esimerkiksi siinä, että yksi maailman suosituimmista tubettajista on nimimerkillä PewDiePie striimaava ruotsalainen Felix Kjellberg, jonka pelaamista seuraa yli 100 miljoonaa tilaajaa. Brittiläisen DanTM:n eli Daniel Middletonin pelikanavaa seuraa 22 miljoonaa, Ninjan, eli Tyler Blevinsin kanavaa 22,4 miljoonaa ja JackSepticEyen kanavaa 22,7 miljoonaa katsojaa. (Leskin 2019.) Vertailun vuoksi, maailman tämän hetken suosituimman TV-sarjan, Game of Thronesin viimeistä jaksoa seurasi noin 19,3 miljoonaa katsojaa (Fitzgerald 2019).

Pelien striimaaminen oli korostuneesti esillä lokakuun alussa Helsingin Kaapelitehtaalla järjestetyssä Pocket Gamer Connectsissa (PGC), Euroopan suurimmassa mobiilipelaamiseen keskittyvässä konferenssissa. Mobiilipelit ovat merkittävä pelaamisen muoto. Mobiilipelaajia on noin kolme miljardia (Hreninciuc 2019), ja esimerkiksi Suomessa päivittäin pelaavista suurin osa pelaa juuri älylaitteilla (Kinnunen ym. 2018). PGC:ssä ainakin seitsemän esitystä keskittyi puhtaasti pelien striimaukseen.

Pocket Gamer Connects, Euroopan suurin mobiilipelaamiseen keskittyvä konferenssi järjestettiin Helsingissä 1.-2. lokakuuta. Kuva: Ari Hautaniemi

Sosiaalinen striimaus

PGC:ssä puhuneen, Aalto-yliopistosta juuri striimauksesta väitelleen Max Sjöblomin mukaan pelistriimien seuraajia motivoi erityisesti seuraamisen sosiaaliset aspektit, mahdollisuus olla osa isompaa yhteisöä, joka jakaa saman kiinnostuksen (Sjöblom 2019b). Väitöstutkimuksessaan Sjöblom havaitsi striimauksen suosion kasvun liittyvän pelaamisen yleistymiseen läpileikkaavaksi kulttuuriseksi ilmiöksi. Sosiaalisten syiden lisäksi pelistriimejä katsotaan, koska ne rentouttavat, herättävät tunteita ja opettavat pärjäämään peleissä. Kaiken kaikkiaan striimauksen seuraamisessa on myös paljon samoja syitä kuin perinteisessä televisionkatselussa. (Sjöblom 2019a). Teknologia on vain eri.

PGC:ssä Sjöblom kertoi nousevasta trendistä aiemmin julkisten kanavien muuttumisesta yksityisiksi: sen sijaan, että kuka tahansa voi seurata ketä tahansa, suosittua striimiä pääsee katsomaan vain erikseen kutsuttu yleisö. Tämä puolestaan vahvistaa entisestään yhteisöllisyyden kokemusta, koska eksklusiivisuus korostaa erontekoa meihin ja muihin. (Sjöblom 2019b.)

YouTube ja Twitch ovat saamassa kilpailijoita mm. Microsoftin uudesta Mixeristä, ja striimausta tukevien palveluiden ja yritysten määrä on ylipäänsä kasvussa (Sjöblom 2019b). Teknologian kehittäjien tulisikin muistaa käyttäjien psykologiset tarpeet uusien palveluiden suunnittelussa.

Kirjoittaja Ari Hautaniemi työskentelee Lahden ammattikorkeakoulussa tekniikan alalla kehittämispäällikkönä ja toimii LAMKin hallinnoiman ESR-rahoitteisen Gamechangers-pelihankkeen vetäjänä.

Kirjoitus on alunperin julkaistu Lahden ammattikorkeakoulun LAMKgreen -blogissa.

Lähteet:

Fitzgerald, T. 2019. ’Game Of Thrones’ Finale By The Numbers: All The Show’s Ratings Records. Forbes. [Viitattu 2.10.2019]. Saatavissa: https://www.forbes.com/sites/tonifitzgerald/2019/05/20/game-of-thrones-finale-by-the-numbers-all-the-shows-ratings-records/#6e53ae5b5f73.

Hreninciuc, I. 2019. Keynote: State of the Industry: Analysis of 3 Billion Mobile Gamers. Pocket Gamer Connects, Helsinki 1.10.2019.

Kinnunen, J., Lilja, P. & Mäyrä, F. 2018. Pelaajabarometri 2018 : Monimuotoistuva mobiilipelaaminen. Tampereen yliopisto. [Viitattu 2.10.2019]. Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104293.

Leskin, P. 2019. From PewDiePie to Shane Dawson, these are the 25 most popular YouTube stars in the world. Business Insider. [Viitattu 2.10.2019]. Saatavissa: https://www.businessinsider.com/most-popular-youtubers-with-most-subscribers-2018-2?r=US&IR=T.

Sjöblom, M. 2019a. Spectating play – Investigating motivations for watching others play games. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 51/2019. [Viitattu 2.10.2019]. Saatavissa: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/37234/isbn9789526084701.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sjöblom, M. 2019b. Trends in Streaming, What’s next? Pocket Gamer Connects, Helsinki 2.10.2019.

Linkit:

Pocket Gamer Connects: https://www.pgconnects.com/helsinki/

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*