/ joulukuu 20, 2017/ Pelaaminen, Pelivinkkaus/ 0 comments

Jos ei vuoden pimein aika ahdista tarpeeksi tai jos puntaroit joko hyvän kirjan ja pelin välillä, tanskalaisen Playdeadin juuri iOS-laitteille julkaisemassa Insidessa yhdistyvät nämä kaikki.

Sivulta kuvattu, Unityllä tehty Inside etenee vasemmalta oikealle ja yhdistelee perinteistä tasohyppelyä, ongelmanratkaisua ja pakopeliä. Siihen perinteinen loppuukin. Inside imee mukaansa tarinallaan ja tunnelmallaan. Äänityöhön on satsattu, kuten myös sopivalla tavalla synkkiin ja häiritseviin graafisiin ja tarinallisiin yksityiskohtiin. Ei ihme, että peli on ehdolla voittajaksi pelinkehittäjien Game Developers Choice Awards -gaalassa maaliskussa tarinasta, pelisuunnittelusta, äänestä, taidesuunnittelusta ja innovaatiosta, vuoden parhaan pelin ehdokkuuden lisäksi.

Peli alkaa tilanteesta, jossa pikkupoika tupsahtaa keskelle metsää. Pian käy ilmi, että alueella tapahtuu jotain outoa, ja pelaajan on parasta paeta. Tarinassa ei ole minkäänlaista kerrontaa eikä asioita selitetä. Tämä jippo yhdistettynä audiovisuaaliseen elämykseen tekee Insiden kohdalla sen tärkeimmän: kiihdyttää pelaajan mielikuvitusta, joka täydentää jokaisen pelaajan kohdalla tarinaa omalla tavallaan.
PC:llä ja konsoleilla jo viime vuonna julkaistu ja kehuja kerännyt Inside tarjoaa iPhonen tai iPadin ja kunnon kuulokkeiden kautta intensiivisen kokemuksen ja osoittaa, että tarina, tunnelma ja taiteellinen vaikutelma painavat vaakakupissa isoja aseita ja erikoistehosteita enemmän.

Kahdeksan euroa mobiilipelistä tuntuu paljolta, mutta tässä kohtaa sijoitus kannattaa, varsinkin kun hinta mahtuu lahjasta menevän iTunes-lahjakortin raameihin.

 

Vinkki on alun perin julkaistu GameChangereiden Facebook-sivulla 22.12.2017.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*